Wednesday 2 June 2010

JUST SEE?..NO.PLEASE, DO SOMETHING!

Bismillahirrahmaanirrahiim..







Moga ada kekuatan Allah berikan untuk menulis ini...
Sebagaimana kekuatan yang Allah berikan untuk para aktivis merentas lautan antarabangsa ,meninggalkan kehidupan di negara asal, rata-ratanya, saya yakin amat bahawa mereka sudah bersedia untuk tidak pulang semula..kerana kata-kata mereka"sama ada kami  sampai ke Gaza , atau kami syahid"

Sungguh, bukan omongan kosong!

Nyata, apa yang diperkatakan bukanlah omongan kosong. Baik sampai ke Gaza mahupun syahid,kedua-duanya adalah piala terbesar anugerah Allah.Malah,penyertaan mereka sahaja telah melambangkan hadaf hidup yang dicari.Bagi yang muslim, mengejar syurga ALLAH itu pasti! Bagi yang non-muslim, sudah kita maklum, misi kemanusiaan itu falsafah hidup mereka.Paling tidak, peristiwa serangan Israel keatas Flotilla Kebebasan mampu membuka mata mereka  seluas-luasnya tentang kekejaman Israel pada umat Palestin yang bertakung setelah sekian lama. Syukur kepada Allah, terbongkar segalanya.

Susulannya apa?

Mari kita intai kaca mata dunia.Turki yang pertama bangkit dengan tindakan susulan yang pelbagai.Sungguh, kerjasama  Endorgan dan rakyat pimpinannya membuka mata rakyat dunia.Sedih, Malaysia agak sejuk dengan isu ini.Hanya mampu mengutuk sekeras-kerasnya sahaja.Mungkin ada masalah dalaman yang tidak diketahui, wallahua'lam.Tetapi, perbuatan mengutuk sahaja tidak cukup, kawan.Not much effort that will be gain.

Apabila dimuliakan Allah sebagai seorang Muslim, sungguh, kita mampunyai kelebihan 
berbanding mereka yang kafir pada banyak perkara.Maka,tugas kita pun turut bertambah.Sedarkah kita bahawa sebenarnya, Allah menginginkan kebaikan pada umatnya atas setiap apa yang berlaku.Maka itu, Allah titipkan kita peristiwa ini.

It shows us something!Definitely..then, let us think about it.
Mereka yang kafir akan menganggap isu ini sebagai isu kemanusiaan semata-mata yang dijadikan pegangan hidup mereka.Namun, kita yang dianugerahkan ruh Islam menyatakan ini isu umat!
 Nyawa seorang umat Islam itu, lebih bernilai dari segala-galanya.Soroti semula seerah Nabi Muhammad s.a.w, dimana peristiwa pembebasan Bilal bin Rabah oleh Saidina Abu Bakr.Ketika itu, Umayyah meminta bayaran yang amat tinggi.Saidina Abu Bakr pula di ketawakannya kerana sanggup berhabis harta semata-mata  untuk seorang hamba!Saidina Abu Bakr membealas, kiranya Umayyah meminta lebih daripada itu pun, beliau sanggup, menyebabkan Umayyah tersentak marah.Lihat, betapa tingginya nilai jiwa seorang manusia apabila berpegang pada tali Allah!

Umat islam yang berpegang teguh pada Al-Quran dan As-sunnah akan faham betapa penting 
isu ini.Lambatnya kemenangan umat Islam itu, kerana dirinya sendiri.Refleksi diri,adakah logik kemenangan itu diturunkan kepada golongan yang bergelumang dengan maksiat?Jikalau diturunkan kemenangan sekalipun kepada mereka, maka ingatlah, itu bukan redha Allah, hanya Istidraj semata-mata. 

Apakah kemenangan itu?
Hidup mulia atau syahid!
1)Hidup mulia.
    ~hidup dalam menegakkan kalimatullah.Hidupnya, kulluha lillah.Penataan hatinya mantap, menjadikan ia sentiasa subur dengan iman.Hadafnya syurga.Binaan fard Muslim  terbaik di pasak kukuh dalam diri.Maka, Allah akan mencampakkan rasa takut kedalam hati orang kafir pabila melihat mukmin itu.Itu,apabila seorang mukmin itu marasa 'Izzah dengan  Islam.

2)Mati syahid
   ~Matinya mukmin itu dengan berjuang di jalan Allah ,asal dia membenarkan Allah dan Rasulnya.seperti seorang sahabat Nabi dimana sebelum perang, katanya "aku ingin syahid dengan begini"
sambil menunjukkan kepada sahabtnya,..akhirnya, ketika perang beliau syahid dalam keadaan sebagaiman yang diperkatakan olehnya sebelum perang! Beliau syahid dan Allah membenarkan kata-kata beliau...MasyaAllah.



Maka bagaimana caranya?


pesan Rasulullah sebelum kewafatan baginda:"Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara, kiranya kamu berpegang padanya, maka  tidak akan sesat buat selamanya:itulah Al-Quran dan As-Sunnah..

Ayuh, kawan semua, kita kembali pada Al-Quran dan As-Sunnah.Kita baja hati, iman dan
peribadi dengan bajaan tarbiyyah terbaik mengikut cara Rasulullah s.a.w. Cara sudah ditunjukkan melalui seerah nabawiyyah.Tugas kita,belajar,memahami,mengambil sebanyak mungkin ibrah daripada setiap perlakuan Rasulullah dan para sahabat.

Contoh terbaik, Palestin.Tanyalah kepada siapapun, jawapannya tentu Palestin.Bertuah penduduk Bumi Palestin. Mereka mengabil pengajaran dari peristiwa-peristiwa lama yang melanda mereka.Benar, mereka dahulu bukan seperti sekarang. sebelum kejatuhan mereka, banyak kemungkaran dan maksiat yang menular.Itu, punca kejatuhan. Namun, kini kebangkitan mereka seiring luar dalam. Tarbiyyah yang terbaik membentuk umat yang memahami Islam dari luar dalam.
Malah,yang cantiknya apabila bukan hanya golongan dewasa sahaja yang memahami,
anak-anak kecil telah ditarbiyyah sebaik mungkin, justeru melahirkan anak-anak yang mamahami, menghafaz dan mengamalkan Al-Quran.Maka, penting amat tarbiyyah dari usia muda.Mari kita ambil ibrah dari peristiwa Rahib dan ghulam. Sedarkah kita, sebenarnya, inilah yang ditakuti oleh Yahudi laknatullah.Bayangkan, perancangan mereka yang sebegitu lama untuk menghancurkan Islam akan ranap dengan bangunnya umat yang benar berpegang pada Al-Quran dan As-Sunnah.Itulah Mukjizat Al-Quran.Maka di situ jugalah, tugas kita!

Maka, bangkitlah umatku..

Ayuh, kita bangkit! Lakukan perubahan dengan segera dan istiqamah.Mari
kita bangunkan ummah yang terbaik. Untuk itu perlu melalui marhallah tarbiyyah dengan itqan. Sememangnya akan mengambil masa yang lama.Tetapi, jangan kita lambatkan dengan dosa dan maksiat kita.Dosa dan maksiat kita itu cuma akan melambatkan hak Islam untuk cemerlang.Sungguh, pesanan ini utamanya untuk yang sedang menulis ini.Moga sampai juga kepada yang membaca.

Mari kita berjuang ikut kudrat masing-masing membantu saudara di Palestin.Sungguh, sebenarnya peristiwa serangan Flotilla Kebebasan bukanlah terlalu dahsyat jika dibandingkan perjuangan saudara kita di Palestin yang mempertahankan tanah umat Islam itu!Moga cinta kita di sana.Maka, mudah kita membajai amal dengan keikhlasan.Sememangnya, itu hak tanah Palestin pada kita.Membaik, dan menggandakan amal,  moga Allah redha.





1 comment:

  1. good post sis..
    moga Allah berikan ganjaran dgn usaha ini..
    terus thabat!
    (^_~)

    ReplyDelete