Thursday 10 June 2010

YAKIN...DI HUJUNG NANTI, SYURGA!

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Terasa ingin berkongsi sebenarnya.Namun, lamunan  melanda diri  lantaran 
idea tak kunjung tiba.

Hai manusia, akal diberi untuk berfikir,maka berfikirlah!Hati diberi untuk mengerti, maka mengertilah! Sebenarnya  hatimu ini  gersang.Susulannya, wujudlah perasaan keliru,tidak yakin,semangat jatuh merundum. Maka amal yang tadinya lancar meniti jalan lurus, kini sedikit goyah akibat pelincirnya yang makin kehabisan.Minta diisi semula pelincirnya ya!.Agar amal itu tidak terus menerus goyah geraknya.

Sedikit perkongsian untuk menghayati kalam Tuhan hari ini.

(1)"Demi waktu dhuha
(2) dan demi waktu malam yang telah sunyi
(3)  Tuhanmu tidak meninggalkan engkau dan tidak pula membencimu
(4) dan sungguh, yang kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang permulaan
(5)Dan sungguh, kelak Tuhanmu akan memberikan  karunia-Nya kepadamu, sehingga engkau menjadi puas.
Ad-Dhuha,ayat 1-5

Sungguh, dalam perjuangan itu, Allah tidak meninggalkan kita,asal kita tidak tinggalkan Allah!Itu, kata Allah pada Rasul-Nya.Kerana itu, dalam meninggikan kalimah Allah,yakinlah, kita tidak bersendiri.

Janji Allah kepada RasulNya, yang kemudian itu lebih baik dari permulaannya.Ini, tawaran bagi mereka yang beriman! Ganjaran akhirnya amat lumayan.Bagi yang memahami dengan mata hati, gerak langkahnya yakin menuju redha Illahi.Tapi, susah amat bagi yang tidak mengerti!Alasannya, tidak henti-henti.

Seruku, hentikan alasan! pasak keyakinan!.Ayuh, kita maju beramal.
Mari kita meniti satu persatu Qudwah Nabi.
Kerana hadaf utama itu Jannah. 
Maka juhud kita, bukan juhud murahan! 
Melahirkan juhud yang mahal bukanlah dari hati yang gersang!Juhud yang mahal datangnya dari hati yang yakin amat akan janji-janji Allah.Kerana yakinnya itu, lantas amalnya bergerak.Bergerak, bergerak ,dan terus bergerak ,Kerana yakinnya di hujung ada yang lebih baik menanti.Itu syurga!

1 comment: