Friday 25 June 2010

it's begin!

Bismillahirrahmaanirrahiim..


Semalam, permulaan bagi ujian bertulis dan lisan bagi peperiksaan akhir tahun ini.Alhamdulillah, Allah meletakkan, permulaan itu sebagai suatu yang baik.Moga susulannya lebih baik, dan pengakhirannya juga lebih baik.Amin.


Musim peperiksaan selalunya meletakkan diri saya dalam posisi yang serba bagai.Banyak kemusykilan yang melanda.Baik dari segi rohani dan jasmani, dua-dua mengalami kadar naik turunnya. Tidak dinafikan, saya haru! Musim peperiksan ini memang menguji minda dan jiwa saya. Malah, sering saja saya bergaduh dengan perasaan sendiri.Banyak perkara yang tergugat. Baik dari segi ukhuwwah sesama ahli bait, hak-hak saudara, dan banyak perkara lagi, seringkali terabai.Bukan orang lain, tetapi diri saya sendiri.Kadang-kadang bermasam muka lantaran emosi yang tidak stabil.Aduhai, lemah benar diri ini. Malah, perselisihan faham yang sedikit  sahaja mampu di'elaborate'kan sapanjang satu kertas kajang.


Memang musim peperiksaan cukup menguji. Sungguh, inilah fatrah  yang mana kita mampu mengukur iman kita dengan jelas.Sejauh mana hak-hak kepada mereka yang berhak yang mampu kita tunaikan? Refleksi diri.Persoalan itu, saya pulangkan pada diri sendiri. Sungguh, keampuhan iman itu masih di tahap rendah!Banyak yang saya dah abaikan tidak kira sedar mahupun tidak.


Kepada akhawat serumah, saya minta maaf atas segala keterlanjuran saya. Moga yang terasa hati, tidak disimpan.Sungguh, saya ini lemah. Inshaallah, saya mencuba menambah baik mana yang kurang itu.Mohon doa dan sokongan kalian.Uhibbukunnafillah. Moga kecemerlangan kita, hadiah buat umat!


Mari kita refleksi diri, tingkatkan amal.Moga segala amalan kita diterima di sisi Allah.
Rabbuna Yusahhil 'ala 'umurinaa.


Perjuangan kita sekarang, di mata pena.Moga redha Allah itu sentiasa mengiringi setiap lontaran jawapan di muka kertas.Dan semoga natijahnya, MUMTAZ.~ Fighting!~

3 comments: