Tuesday 9 February 2010

THAT's REALITY...

Saya tahu, tak ramai yang mampu. Setengah juzuk Al-Quran hanya memerlukan kira-kira 30 minit untuk membacanya. 30 minit terasa seperti 30 jam apabila orang-orang yang berhati kotor membaca Al-Quran. Tetapi kita dengan mudah mampu melayari Friendster sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Aneh bukan? Mungkin ini ada kaitannya dengan teori relativiti yang dikemukakan oleh Albert Einstein. Satu petikan kata-katanya untuk menjelaskan teori relativiti yang kompleks ke dalam bahasa yang mudah:

"Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's reality."

Agaknya pada hari ini, tidak salah kalau saya mengatakan bahawa umat Islam, tanpa mereka sedari telah memiliki satu rumus paradigma: hot stove = Al-Quran, dan pretty girl = Friendster.

Sebenarnya, petikan di atas saya ambil dr blog seorg akh..akh, syukran banyak2..semoga renungan ini akn mnjadi iktibar buat diri sy n sohabiah sekalian..
Mari kita renungkan sama2 petikan tersebut...hmm.. I think,mksud pretty girl tue boleh je disinonimkan dengan dengan perkara yang sewaktu dengan friendster, like.. facebook..even, blog skalipun....mmg x dinafikan...That's the reality...klu dah duduk depan laptop, mmg dh x sedar brape banyak mase kita dh "BURN"...semuanya rase macam sekejap je..worst,..kalau dh duduk depan Quran, x sampai 5 minutes pun kadang2 dh lentok...susah nak tumpu..and, mcm2 lg..segala yang di hafaz pun macam susah nak lekat kat otak..
Teringat satu hadith yang bermaksud..:

"Ilmu itu cahaya Allah .. dan cahaya Allah x kan masuk ke hati orang yang melakukan maksiat"
Hmm...mmg x dinafikan langsung, kalau dah bukak facebook ke, friendster ke..mmg dah susah nak tumpu pada perkara lain..banyak je perkara yang nak di explore..even kawan kat sebelah pun mungkin x dilayan...hmm..banyak perkara yang rugi..1) masa..2) pahala..3) kdg2 boleh rosakkan ukhuwwah dengan org sebelah..yel la..khusyuk sgt smpai kawan panggil pun x dengar.....so,mesti berpada-pada. supaya semua perkara yang dilakukakan itu kena pada tempatnya..kena pada masanya..

Kan dalam 10 muwasofat ade membincangkan ,mukmin yang Hariithun 'ala waqtihi sentiasa tahu + yakin "setiap sesuatu tue ade masanya"...so, perancangan itu penting.....supaya, leisure time can be spend wisely..

"Who fails to plan, he plans to fail.."

.. Dlm "Ala Khutol HAbib pun ade mnceritakan tentang Rasulullah S.A.W yang amat mengambil berat tentang 'takhtit'(= plan) dalam melancarkan pergerakan dan perjalanan dakwah.....

so, what I need to do???
1) START TO ARRANGE MY TIME WISELY
2)MAKE IT FLEXIBLE, AS MY LIFE NOT ONLY FOR MYSELF, BUT ALSO FOR OTHERS..

Rabbuna Yusahhil..Aminn..

No comments:

Post a Comment