Thursday 25 February 2010

three things

Bismillahirrahmaanirrahiim...

1)Sebenarnya hari ini berlangsungnya satu program di ARMA yang dianjurkan oleh ISMA MESIR...

"wamakaruu wamakarallah, wallahu khoirulmaakiriin.."

hmm..memang kita merancang, tapi Allah yang menentukan ..Allah sebaik-baik perancang...sebenarnya, saya sememangnya bercadang untuk menghadiri program tersebut malam ini,tetapi, terhalang dek hujan lebat dan petir kat luar sana..memang tak ada rezeki saya untuk menghadiri program tersebut..actually, program tersebut diadakan bersempena Maulidurrasul pada esok hari...

"Allahhummasolli'alasayyidinaMuhammad"

Program tersebut bertajuk" HAKIKAT SYIAH..SATU PENELITIAN ILMIAH BERDASARKAN SEJARAH ISLAM.." .penyampainya adalah seorang pensyarah di fakulti Usuluddin di Universiti Al-Azhar..namanya Al-Fadhil Ustaz Doktor Mahmud Hussein, professor di Jabatan Akidah dan Falsafah..pembentangan akan dilakukan dalam bahasa Arab beserta terjemahan bahasa inggeris di skrin..hmm..sebenarnya kalau nak dikira, this is the best chance for me as a medical student, yang tak belajar langsung tentang syiah kat kuliah, untuk gain my understanding about it...all of my housemates pun tak dapat pergi jugak...so, tak dapatlah kami nak menampung kekurangan sesama sendiri tentang perkara ni..However, I do hope akan diadakan lagi program macam ni...memang tak berani nak keluar rumah hujan-hujan macam ni..dah la sekarang musim demam dan selsema...kat luar pulak sejuk..memang kami tak berani...takut juga memudaratkan diri sendiri..Ya Allah, moga sekecil-kecil amal kami iaitu dengan berniat untuk ke program tersebut, Kau terimalah amal kami ya Allah.." Amiin Ya Rabb..


2)Esok maulid nabi,..Nabi kita Muhammad S.a.w....baginda adalah kekasih Allah yang kehidupannya adalah sebagai seorang anak yatim...tiada ibu bapa untuk mengadu rasa hati melainkan hanya kepada Allah yang satu...hikmahnya Allah menjadikan kekasihnNya itu seorang yatim piatu agar juhudnya dalam meletakkan kalimatullah di tempat yang tertinggi
merupakan satu pergantungan yang tinggi kepada Allah..hanya kepada Allah...

"Dialah Pelindungmu..Dialah sebaik-baik pelindung".


Sedarkah kita bahawa sebenarnya dengan pertaruhan hidup baginda sebagai seorang utusan Allah, kita dapat menikmati, mengecapi nikmat hidup sebagai seorang Islam hari ini..Masyaallah...tak terkata betapa besarnya pengorbanan Baginda s.a.w....ingatkah kita tentang peristiwa di Thaif???....dengan kesungguhan yang tinggi,baginda pergi ke Thaif untuk menyampaikan Islam kepada para penduduknya...namun, cacian , maki hamun dan kecederaan akibat lontaran batu yang menjadi 'hadiah' dari Thaif...kerna kasih Baginda, doa semoga penduduk Thaif diberikan hidayah oleh Allah, dimakbulkan..lihat Thaif sekarang...merupakan antara salah satu tempat berkembangnya Islam...inilah nikmat yang kita dapat setelah penat lelah Rasulullah dan para sahabat menyebarkan syiar Islam..hanya kerana kita bukan berada di zaman mereka, tidak bermakna kita tidak ditaklifkan dengan tugas yang sama..semoga kita menjadi dikalangan mereka yang berjalan di atas jejak2 Rasul kita..Aminn Ya Rabb..dan jelas dalam waqi' kita sekarang sebagai seorang pelajar, tidak boleh tidak kita kena bersungguh-sungguh dalam bidang kita..perform the best in study will help us to interact with ummah, as the best performer will always be seen by the people ...jika kita mampu cemerlang, orang akan mudah untuk mendekati kita dan percaya kepada kita.. dan semoga ini merupakan peluang kita untuk meningkatkan amalan kita di sisi Allah...semoga juhud yang kita keluarkan untuk menuntut ilmu akan dibayar dengan rahmat dan syurga Allah kelak..semoga kita dapat bersama menatap wajah kekasih kita, Rasulullah di syurga kelak...semoga kita tak mengabaikan janji2 Allah kepada hambaNya yang bersungguh -sungguh dengan kelalaian kita pada hari ini...


3)sebenarnya, ada seorang lagi habibi yang akan meningkat ke usia yang lebih matang pada tanggal 26/2...so, saya mengambil kesempatan lah untuk berkongsi sedikit tentang orang yang saya sayang ini..semoga ulang tahun kelahirannya ini akan menambahkan lagi rahmat Allah dalam hidupnya dunia akhirat...dialah antara insan yang bisa saya gelarkan sebagai Murabbi..teringat satu perbualan saya dan beliau..saja beliau menceritakan kepada saya tentang kasihnya seorang ayah kepada seorang anaknya.. cerita yang saya sendiri pun tidak ingat..

" Along dulu masa kecik, demam asyik nangis...tak boleh nak tidur..abah kesian, so abah dukungla..baru boleh tidur..bila abah dukung baru boleh senyap...tidur atas dukungan abah.."....

mungkin 'adi bagi semua ayah menjaga anaknya..tapi saya tak boleh tahan apabila abah tak tidur malam jaga saya yang demam..tak semua ayah boleh melakukan perkara yang sama sebab selalunya perkara tersebut dilakukan oleh seorang ibu...saya arif tentang keadaan keluarga ketika saya masih kecil..ma pernah menceritakan tentang perkara tersebut kepada saya, supaya dapat dijadikan pedoman hidup...dulu,abah kerja kat pasar...gaji abah masa tu tak sampai seribu...kerja kat pasar memang memenatkan..tapi, abah sanggup jaga malam supaya aku dapat tidur...

Pernah suatu hari aku mengomel sedikit kerna adikku tak pandai nak bersihkan hidung, buang hingus,,asyik sedut saja..
tiba- tiba abah berkata " Along mase kecik dulu pun tak pandai jugak buang hingus...abah kesian, tengok macam susah nak bernafas, so, abah sedutla.."
...aku berkata"oo..pakai pam yang kecik tu ke? ".....
abah menjawab selamba" mana ada. ..abah sedut dengan mulut la..kesian, tengok along tak pandai buang hingus.."..Gulp!!!...aku terkejut..pakai mulut abah?..air mata aku nak meleleh kat situ jugak tapi aku tahan...Ya Allah...aku terkedu...ABAH...

Tapi,I'm bad...sebab memang tak pandai nak tunjukkkan kasih sayang ...kalau buat salah kat ma dan abah pun tak pandai sangat nak mintak maaf..nangis je la kerjanya..
..waa..very bad..dahla antara my siblings, saya memang sentiasa berjauhan dengan keluarga..nak express sayang kat family pun tak pandai...terutamanya dengan Abah...kalau call Ma, i can say "I love U"...tapi kalau call Abah, susah nak cakap" Along sayang Abah.."..however, I know, Abah tahu yang saya amat sayang Abah...Sorry Abah,your daughter is very bad ...tak pandai nak cakap "Along sayang Abah"...but insyaallah,I will learn it by time..Insyaallah..

Berbalik pasal Abah, Abah ni anak sulong of eight siblings...like me..(but me, 1/5)..Abah kukira seorang yang nampak tegas luarannya, tapi seorang yang agak kelakar sebenarnya...one thing that I always learn from abah is when we are doing something, be precise..kalau nak buat sesuatu, buat perancangan elok-elok and buat kerja mesti kemas..antara yang pernah saya ditegur oleh Abah ialah, packing barang tak cermat..semasa tinggal diasrama dulu, pernah saya tertinggal beg sekolah di rumah yang terletak lebih kurang 3 jam perjalanan dari sekolah..akibatnya, Abah terpaksa bersusah payah hantar beg sekolah saya pada keesokkan harinya dengan ditemani penat yang tak hilang lagi sejak semalamnya...Very bad...dah la duduk jauh, tapi saya dah banyak kali menyusahkan Abah...Abah , Along mintak maaf banyak-banyak..

For my beloved Abah, selamat Hari Lahir yang ke 44..Semoga Abah sentiasa mendapat rahmat Allah didunia dan akhirat...semoga kita sekeluarga dapat masuk Jannah sama-sama..semua yang Abah pesan, Insyaallah, Along tak lupakan ..Along sayang Abah..

No comments:

Post a Comment